flag Судова влада України

Отримуйте інформацію лише з офіційних джерел

Єдиний Контакт-центр судової влади України 044 207-35-46

Результати незалежного анонімного опитування громадян-відвідувачів суду

18 березня 2024, 15:00

Результати незалежного анонімного опитування громадян-відвідувачів суду

 

З метою визначення рівня довіри громадськості до суду, оцінки якості та ефективності його роботи, підвищення рівня доступу до правосуддя та забезпечення інформаційної відкритості, Західний апеляційний господарський суд із залученням студентів, які проходили стажування в суді, протягом січня 2024 року провів незалежне зовнішнє анонімне опитування громадян-відвідувачів суду. Працівники суду участі в опитуванні не брали.

 

Учасники опитування оцінювали доступність суду, зручність та комфортність перебування в суді, повноту та доступність необхідної для відвідувачів суду інформації, а також стосовно інформації, яка розміщена на офіційному веб-сайті Західного апеляційного господарського суду веб-порталу Судова влада України.

 

Крім того, учасники надали оцінку ефективності організації роботи суду в цілому: роботи канцелярії (графік прийому документів, зручність їх подання), роботу працівників апарату суду, дотримання строків розгляду справи, своєчасності початку судових засідань, отримання повідомлень та процесуальних документів. Також учасникам запропоновано надати рекомендації для покращення роботи суду та оцінити роботу системи «Електронний суд».

 

Після обробки та узагальнення отриманих даних встановлено такі результати.

В опитуванні взяли участь 100 респондентів, серед яких 57% чоловіки, 36% жінки. Найбільш численна категорія відвідувачів - особи віком 26-39 років (48%) та 40-59 років (41%).  

Найчастіше відвідувачами суду були учасники судових проваджень, які представляли фізичну чи юридичну особу (53%) та учасники, які представляли себе особисто (31%).

Відповідно до опитування, за останні три роки 53% респондентів зверталися до суду 6 разів і більше; 36% – 2-5 разів на рік; 8% – брали участь в судовому процесі вперше; 3%  ніколи не були учасниками судових процесів у цьому суді.

Якість роботи суду 88% респондентів оцінили на відмінно та добре.

 

Доступність суду

Майже 90% респондентів зазначили, що вони легко знайшли будівлю, в якій  розміщений Західний апеляційний господарський суд.

Доступність будівлі суду, зокрема для осіб з інвалідністю, більшість учасників (52%) оцінили на відмінно та добре.

При цьому 46 % опитаних негативно оцінили достатність паркувальних місць біля суду та зручність паркування.

Організацію роботи канцелярії суду 89% від загальної кількості опитаних вважають відмінною та доброю. При цьому 67% респондентів зазначили, що їм завжди вдавалося додзвонитися до суду, а 85% (з числа тих, хто додзвонився) зазначили, що вони отримали повну інформацію по телефону.

 

Зручність та комфортність перебування у суді

94% відвідувачів оцінили на відмінно та добре зручність перебування у приміщенні суду. Зокрема, респонденти позитивно оцінили місця для очікування та оформлення документів (94 %), чистоту приміщень (99%) та вільний доступ до побутових приміщень (98%).

 

Повнота та ясність інформації

94% респондентів визначили зручність розташування інформаційних стендів на оцінку відмінно та добре.

88% відвідувачів відповіли, що користувалися сторінкою суду в мережі Інтернет. Знаходили потрібну інформацію – 65% опитаних; 22% відповіли - швидше так.

 

Сприйняття роботи працівників апарату суду

92% респондентів оцінили старанність працівників суду на відмінно та добре.

На запитання, чи виявили працівники апарату суду при спілкуванні  доброзичливість, повагу, бажання допомогти, респонденти відповіли: цілком так – 74%, швидше так –21%, і так, і ні – 4%, більше ні – 1%.  

На запитання, чи не припускалися працівники суду помилок, які призводили б до перероблення документів та порушення строків, то 59% респондентів відповіли, що ні, а 36 % вважають, що такі помилки були допущені працівниками.

 

Дотримання строків судового розгляду

47% респондентів вважають, що судові засідання розпочинаються вчасно; 24% зазначили про затримку у початку судових засідань, а 29 % зазначили відповідь і так, і ні.

На запитання, чи було враховано Ваші побажання при призначенні дня та часу засідання, більшість відвідувачів надали позитивну відповідь - 81%.

На питання щодо вчасності отримання повісток та повідомлень про розгляд справи  56% респондентів  відповіли  - цілком так; 30% - швидше так; 13% - більш-менш.

74% респондентів вважають обґрунтованими затримки та перенесення слухань у розгляді своєї справи.

 

Сприйняття роботи судді

За результатами аналізу відповідей респондентів на блок запитань про сприйняття роботи судді, можна зробити висновки про те, що для суддів при виконанні своїх професійних обов'язків є характерним наступне:

- неупередженість та незалежність (суддя не піддався зовнішньому тиску, якщо такий був): цілком так - 43%, швидше так - 30%;

- коректність, доброзичливість, ввічливість: цілком так - 59%, швидше так -28%;

- належна підготовка до справи та знання справи: цілком так - 53%, швидше так - 32%;

- надання рівних можливостей сторонам обґрунтувати свою позицію: цілком так - 62%, швидше так - 22%;

- дотримання процедури розгляду: цілком так - 63%, швидше так- 25%.

 

Очікування та реальні враження від візиту до суду

Аналізуючи відповіді на запитання про враження від візиту до Західного апеляційного господарського суду, слід зазначити, що, в основному вони відповідають очікуванням відвідувачів - 83%. Кращі враження, ніж очікували, мають 9% опитаних;  гірші, ніж очікували – 1%. Крім цього, 38% опитаних вважають, що якість роботу суду загалом покращилась, а 50 % зазначили, про залишення цього показника без змін.

 

Оцінка роботи системи «Електронний суд»

90% учасників опитування зазначили, що їм відомо про функціонування системи «Електронний суд» в усіх судах, з них 41% надали позитивну оцінку роботі цієї системи, 37 % - задовільну, 12 % - негативну.

 

Рекомендації

На думку учасників проекту, для покращення окремих вимірів якості роботи суду потрібно виконати наступне:

  1. Дотримання верховенства права
  2. Збільшення чисельності суддів
  3. Усунення накладень у судових засіданнях у різних колегіях; дотримання часу, на який призначено розгляд справи; встановлення електронного табло з графіком зайнятості суддів у справах
  4. Покращення комунікації з секретарем, помічником
  5. Збільшення кількості паркувальних місць для автомобілів біля приміщення суду.
  6. Розміщення інформації про розгляд справ та залів у зоні очікування відвідувачів
  7. Зауваження до роботи Електронного суду
  8. Встановлення кавового апарату
  9. Оновлення кондиціонерів.

Основним побажанням більшості опитаних є своєчасність початку судових засідань та збільшення кількості паркувальних місць біля будівлі суду.

Результати проведеного опитування свідчать, що учасники судових процесів в переважній більшості задоволені якістю роботи Західного апеляційного господарського суду. Підсумки дослідження у міру можливостей будуть використані для вжиття заходів щодо покращення доступу до правосуддя, підвищення ефективності роботи суду та комунікації з учасниками судових процесів.

Адміністрація та колектив суду дякують усім відвідувачам, які взяли участь в  незалежному зовнішньому анонімному опитуванні.  

 

Коментар голови Західного апеляційного господарського суду

Б. Плотніцького:

Адміністрація суду неодноразово під час зустрічей з представниками ЗМІ запрошувала і пропонувала (пропозиція і на сьогодні залишається в силі) провести зовнішнє опитування за участю журналістів. Умова одна: здобуті результати опитування чесно опублікувати у своїх виданнях. Як і прогнозувалось, ніхто з журналістів не відгукнувся.

Причина зрозуміла – такі результати «не в тренді». У політиків і ЗМІ в ходу – 3% довіри до суду.  Але це вже не вина колективу суду – що маємо, те маємо.

 

Діаграми опитування.